Pages

Apr 15, 2019

Resepi Kek Batik My Fav


Assalamualaikum..


Lamanya la dah tak menjenguk blog ni..rindu lak.. baru2 ni sebab buat kek batik n perasan rasa dia sedap sangat2, ikut taste bud aku la so aku kena save resepi siap2 takut tak dapat nk duplicate rasa yang sama dah..

Resepi ni terhasil daripada gabungan 3 resepi..aku suka kek batik yang yang letak telur sebab teksturnya lebih lembut n rasa dia lebih creamy..untuk hilangkan rasa hanyir telur, aku tambah sikit esen vanila..

So ni la resepi yang terhasil..

Bahan2:
150g butterlite
4 biji telur
250g biskut marie tiger
100g milo
2 tbsp serbuk koko van houten
3/4 tin susu pekat saji
1 tsp esen vanilla

Cara2:
1) cairkan butter
2) kacau telur, milo, serbuk koko smpai sebati
3) masukkan campuran telur, milo dan serbuk koko ke dalam butter yang dah cair
4) kacau adunan dan masukkan susu pekat
5) kacau lagi sehingga sebati
6) masukkan biskut marie yang dah dipatah2kan ke dalam adunan dan kacau lagi sesedap rasa..
7) kalau nak kek batik yang bertekstur lembut boleh biarkan biskut dalam adunan coklat lama sikit
8) bila dah sejuk sikit, bole masukkan dalam peti sejuk
9) dh beku, bole la ngapppp

Ketagih sungguh aku dengan kek batik ni sampai tak boleh nak stop makan..huhu..bahaya sungguh.. cuma aku tak puas hati sebab tekstur biskut tu mcm rangup sikit, ikut taste suami aku.. so next time aku akan biarkan biskut tu terendam lama sikit dalam adunan coklat supaya kek lebih sebati teksturnya..

0 wrote back: