Pages

Jan 30, 2017

Bihun Goreng & Bihun Goreng Singapore

Sebenarnya aku bukanlah peminat bihun2 ni tapi memandangkan Nuh suka bihun jadi aku pun dah terubah selera lak.. Kalo g kedai makan mesti nak order bihun goreng sebab aku kongsi dengan dia, lama2 dah jadi suka lak..elok gak sebab at least bihun ni lagi sihat dr mee n kuey teow..hehe

Dan paling aku stress bila order bihun, bihun tu x sedap..geraam sangat sebab kalo masak xsedap, baik aku masak sendiri je..sihat pun sihat tp memandangkan aku sendiri pun letih tahap nak angkat tangan pun xlarat, nikan nak  memasak lak..terpaksa la aku telan gak bihun xsedap tersebut, yg aku kagumnya Nuh ada selera lak nak makan..mungkin taste kami berbeza..huhu

Sebelum kahwin to be honest aku x pernah masak segala jenis mee, bihun n kuey teow tapi sebab suami aku jenis kureng makan nasi, kugagahkan diri untuk memasak ni gak.. Alhamdulillah, melalui komennya yang mengalahkan chef di hotel 5 bintang, aku dapat improve rasa masakan aku.. Taste suami aku lak bole tahan sebab mak mentua aku jenis yang pandai memasak..

Aku dah cuba pelbagai resepi bihun dengan claim cakap sedap x tahu nak habaq tahap apa tapi sampai suami aku rasa, katanya bese je..down jugak la.. Dari feedback family n suami aku, bihun aku masak untuk Nuh lagi sedap dari resepi bihun lain padahal aku guna bawang putih, sos dan kicap je.. So kat sini aku nak tulis resepi hasil gabungan resepi bihun versi dewasa dan bihun versi baby so jadilah bihun yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak..hehe 

Bahan2:
1) Setengah peket bihun yang dah direndam lembut
2) 5 ulas bawang putih
3) segenggam ikan bilis
4) 1 sudu teh udang kering direndam dahulu
5) 2 senduk kicap manis
6) setengah senduk sos tiram
7) 1 senduk sos cili life
8) Karrot/ Taugeh/ Ayam/ Tauhu-ikut selera nak letak apa
9) Garam dan gula secukup rasa

Cara2nya:
1) Tumbuk hancur bawang putih,ikan bilis dan udang kering
2) Tumis bahan tumbuk tadi sampai garing kemudian masukkan air sedikit, sos, kicap dan sos tiram
3) Lepas mendidih masukkan ayam/Karrot masak sampai masak
4) Perasakan gula dan garam
5) Masukkan bihun dan masak sampai sebati
6) Last sekali masukkan la taugeh dan siap

Senang je kan..hehe.. kalo nak buat bihun goreng singapore, resepi yang sama tapi xperlu letak sos dan kicap serta tambahkan 1 sudu teh lada hitam, boleh letak lebih lagi kalo suka pedas.. Setakat ni, ni resepi yang suami aku puas hati tapi aku still rasa bihun mak aku lagi power.. Mak aku lak jenis masak campak2 je so karut je kalo nak tanya resepi kat dia, konpem xingat.. Ayah aku lak jenis ikut resepi sebab dia masak selalu orang tanya resepi dia so dia dh stand by resepi siap2..


0 wrote back: