Pages

Jan 28, 2017

Makaroni Goreng

Makaroni goreng merupakan salah satu makanan fav aku n rasa yang aku paling ingat, mak aku masak yang paling sedap tp tu pun pernah masak sekali je sebab ayah aku x minat..
Dah beberapa kali gak aku try masak tapi x dapat nak duplicate rase tu..tanya mak aku, memang dia dah xingat resepi tu sebab dh 10 tahun yang lalu dia masak..haha..
So baru2 ni aku ada google resepi ni n adala jumpa beberapa resepi dan lepas dah masak 2 kali, aku yakin yang resepi ni memang aku kena simpan sebab aku dah edit2 resepi orang supaya kena dengan taste aku..
Resepinya seperti berikut:

Bahan2:
1) 200g makaroni, atau setengah peket aku suka guna elbow
2) 1 senduk sos cili
3) 1 senduk sos tomato
4) 1 senduk sos tiram
5) 1 senduk sambal, boleh lebihkan kalo nak pedas
6) 1 senduk kicap manis jalen
7) 2 biji tomato didadu
8) 1 cawan isi ayam
9) 1 cawan mixed vegie
10) 1 biji bawang holland
11) 3 ulas bawang putih
12) garam n gula secukup rasa
14) 1 sudu teh lada hitam, nak lebih pun boleh
Cara2nya:

1) tumis bawang holland n bawang putih sampai layu
2) masukkan sambal, sos, kicap, tomato, mixed vegie dan isi ayam, masak sampai mendidih
3) masukkan garam n gula, aku guna 3 sudu kecil garam n 2 sudu kecil gula
4) masukkan makaroni dan goreng sehingga sebati
5) tutup api, siap!
Senang je kan resepi dia..aku sekarang dalam mood nak makan makaroni goreng je..hri ni aku makan makaroni goreng untuk sarapan, lunch n dinner..haha..puas hati aku
So next time, kalo aku teringin lagi, aku pakai resepi ni je since ni dh cater ikut taste aku..

0 wrote back: