Pages

May 22, 2010

OHH..ARNAB YANG TAK DIREDHAI

Aku dah lame sangat2 dah mengidam nak bela arnab sejak dari kecik lg tapi mak aku tak pernah setuju sebab katenye najis arnab bau busuk sampai lalat hurung so jadi kotor la kawasan rumah.. Aku pun memendam rase je la..

Sekarang time aku praktikal kat Nutra, rehat je mesti aku usha arnab kat kedai pets..Kat situ ade arnab jenis angora and teddy bear..harge angora RM80/sekor, kalo baka teddy bear lak, dalam RM250/sekor..mahal gak la..aku dah siap aim ade sekor ni jenis angora..kaler coklat and ade line putih kat hidung die..sweet sangat2..tp bole berangan je la..huhu..

Ni arnab jenis angora

Ni lak jenis teddy bear

Kebetulan ade sorang staff kat farmasi tu jual anak arnab umur 1 bulan 20 hari dengan harge RM40..aku pun rembat je la tanpe berpikir panjang.. Arnab aku ni mix angora (mama die) n teddy bear (papa die)..so aku harap die membesar seperti rupe papa die yg chumil..

Maka bermulalah kehidupan seekor arnab di rumah aku yang kedatangannye tak diredhai mak aku..huhu.. Tapi selamat aku berjaya kawtim ngan ayah aku..die ok je juz kalo nak jage, jage betul2.. Aku bela dalam bilik aku je, kat bawah meja study n aku letak pagar sket2.. Macam senang nak bela sebab najis die pun cam solid n kering so tak kotor sangat.. Malam tu aku tido tak lena sebab dengar die duk korek2 n cakar2 kotak..huhu.. N bangun keesokan harinye, aku tengok arnab tu cirit pulak..huhu..dugaan betul.. Dah la susah bebenar nak mandikan die..takut salah mandi, mandi kali kedua, mandi jenazah lak..

Tambah malang lagi, mak aku lak nak jahit langsir hari ni so kene naik atas rumah..kelam kabut aku jadinye..aku pindahkan die kat beranda belakang lak..risau gak sebab beranda ni tempat feveret putih bersantai n usha musuh2 die..takut kang die main tampar2 arnab tu pulak.. Tp sampai ke petang, alhamdulillah..mak aku tak tahu lagi n putih pun sibuk main n tido sampai tak sempat lepak kat beranda..

Masalah cirit lak dapat diatasi dengan jayanya.. Aku dapat tahu yang punca arnab ni cirit adalah sebab die masih mude n perlukan susu ibu die lg..huhu.. Stress n environment baru turut menyumbang.. So sebagai penyelesaian, petang tu aku g beli hay alfalfa yang digembar-gemburkan dalam tenet dapat merawat cirit birit ni.. Selesai 1 problem..

Lepas maghrib, aku lepaskan die dalam bilik aku, biar die main2 jap..lincah betul die..geram aku tengok..hilang segala tension aku - tension nak sorok die, nak bersihkan kandang die, masalah cirit die.. Dah la bulu die serius gebu gile..wangi bau sabun lagi..hehe.. Lagi aku bersemangat nak bela die despite banyak cabaran aku hari ni..

Sekarang ni, die duk tido kot dalam kotak..senyap je..juz kadang2 dengar die cakar2..hehe..sangat comel!!!

BB yang sedang bersantai melepaskan lelah selepas usahanya nak keluar pagar tak berjaya


BB yang sibuk nak cabut tanda harga kat makanan die..hehe..

4 wrote back:

mims said...

huda ! comelnye arnab ko!!!

hud hud said...

2la..ak pn geram ngan die ni..dh la nakal.. Emm..tp akn jual kt org len kot..huhu..

cieybah said...

hahahah comel2..tp huda ak geli tgk arnab ko ....nie arnab illegal erkk??mak ko tak tau lg erkk kewujudan arnab nie...btw xbusuk ke bilik ko,ko p smpan dlm bilik

hud hud said...

hmm..2la..mak ak xtahu g ni..huhu.. sblm ni ak pernah bela hamster illegal gk..last2 kene pulang blik ble mak tahu..huhu.. emm..ak ltak kt blik ble malam je, siang ak ltak kt beranda.. xberbau lak blik ak..juz berbau daun kering je..