Pages

May 5, 2010

BANYAK KALI SKIPPING TAK JADI PENDEK KE?

Hmm..sbnarnye soalan ni pernah bermain dalam benak aku banyak kali dah.. Aku duk terbayang bile lompat banyak2, nanti sebab tarikan graviti n inersia akan sebabkan tulang jadi makin mampat..haha..cam tak cerdik je pemikiran aku ni..

Ni semua bermula bile aku jalan sorang2 kat selayang mall hari tu..
Pastu terjumpe la cam ade fair jual murah2 ni..(aku pantang jumpe mende murah, konfem rase nak beli je)..sebab bosan nye pasal, sumer bende aku duk belek..dari tempat sepit arang yang aku kagum gile buatan die sampai la lastik yang dah lame aku idam-idamkan sebab nak lastik beruk kat asrama (last2 xbeli pn sebab siap ade alas kat lengan g..ntah pape..).. Last2 ak berkenan ngan tali skipping yang berharge RM7.60..siap ade counting device g..of course la nmpak cam xtahan lame coz murah je.. So aku pun menyimpan la angan2 nak memiliki skipping rope ni..tp sbab pemikiran ak seperti title post di atas, maka aku pun menangguhkan je la dulu hasrat murni aku ni.. Nanti la cek kat tenet pasal skipping..

Sminggu berlalu, yakni hari ini, aku tekad nak tahu kesan skipping on health.. Banyak gak website yang bagitahu benefits die n antara yang menarik perhatian aku adalah 14 Benefits of Rope Skipping..tp ak berminat ngan 8 point ni je, yang len pasal jimat kos, senang n fun.. Antara point2 yang best:

1) Skipping rope can be beneficial in your exercise to lose weight. It is so effective in burning calories that an hour of skipping rope will make you burn up to 1000 calories..(hmm..sounds very interesting..but 1 hour? Skipping 15 minit pn dah semput..)

2) The exercise is easy to learn, doesn't need you to look for a guide or coach. The best thing about this activity is that once you start skipping, you learn very quickly and in no time you start skipping like a kid.. (of course!!)

3) It enhances your coordination and rhythm between hands and feet movements..

4) Strengthens your bones and increases your stamina and endurance..

5) It makes you more vigilant and alert. It increases your attention skills..

6) Skipping enhances flexibility and athletic abilities. It improves your reflexes, balance and posture..

7) It tones your muscles in arms, legs and abs..

8) Without running it speeds your heart rate like that of a runner and so requires a lot of energy to maintain a good fitness point..

Dalam website yang lain, ade gak die tulis yang skipping ni elok untuk jantung..

Hmm..dalam website ni gak kate, kite ni tak tahan skipping lame2 sebab kite nye betis n Achilles tendon stress..tambah2 lagi bile kite skipping dalam pattern yang same.. So untuk elakkan mende ni daripade berlaku, skipping style perlu diubah setiap 30 saat untuk elakkan keletihan..

Dalam video ni ade ditunjukkan lain2 care berskipping..




2 wrote back:

mutiara bd said...

mula-mula baca tajuk rasa nak tergelak je.. tapi bila baca isi kandungannya best pulak.

Rajin nt cari facts kat internet..

hud hud said...

tahu xpe..sbab dulu2 sy slalu pk camni..haha.. pastu kalo nk tinggi, bykk kn bergayut..mengarut btul..

emm..sbb xthan nk tahu..hehe..