Pages

May 23, 2010

AKHIRNYA..PAI AYAN N CENDAWAN SIAP!

Berjaya gak aku menstrike throughkan 1 lagi things to do during my holiday..So tinggal nak buat samosa n aiskrim goreng je lg.. Susah gak nak cari waktu yang sesuai nak buat pai ni..ade je rintangan dan halangan yang datang tapi hari ni, aku n adik aku memang dah bersatu hati nak buat..

Pai aku buat ni kulit die cam karipap so tak de la cambest sangat..tapi kalo nak buat kulit die puff cam leceh lak..

Ni antara bahan2 yang digunakan untuk buat inti..

Dalam gambar ni tertinggal kentang lak..

Tak lupe gak letak lada hitam n oregano.;. Aku ni jenis suke rempah2 ni..lada hitam lagi la.. Oregano gak..hari tu beli buat pizza, sat je dh habis..huhu..

Care2 nak masak die (resepi ubah ikut sedap sendiri):

1) Mule2 tumiskan bawang putih cincang halus, lada hitam n oregano (spatutnye gne daun thyme tp xdop lak). Bile dah kuning2, masukkan ayam, kentang n then cendawan..

2) bile dh cam nak masak, masukkan susu HL kotak kecik tu n tepung jagung bajet2 pekat die cambest..optional - bile dh msak letak daun sup yg dipotong halus2 sebab ayah aku suke ngan daun sup..nak umpan die makan pai aku ni, kene la masukkan gak..

3) Buat la kulit die lak..resepi sebijik cam kulit karipap.. Kalo nak power g, blaja sendiri bt puff kat tenet berlambak..haha..

Ni rupe pai yang telah selamat dalam foil n atas die cucuk supaya udara panas dapat di releasekn n x meletupkn pai tu..

N then masak la sampai masak..

Maka..

Jadilah pai ayam n cendawan..

Err..kaler die semacam sbb sapu kuning telur semate..patut tmbh putih telur sket..nmpk smart sket..

Emm..rase die cam karipap je..huhu.. Aku still prefer kulit die puff..mayb next time aku try buat kulit puff lak..

4 wrote back:

debonairs88 said...

terernye awk buat pai ayam..huhu.. jelez2..nak blaja bt gak la =p

hud hud said...

xdela sedap mane pun kite bt..huhu.. banyak nak kene perbaiki g..

cieybah said...

huda rasa diaa mcm karipap ke??hahaha..ak tgk mcm karipap je..cuma lain bentuk je...hehehe

Huda said...

agk la..juz tase inti cam black pepper sket..thu xpe..hehe.. nnt la ak dh expert sket buat kulit puff lak..kalah kedai bakery..hehe..