Pages

Jun 10, 2010

CHOPPED CHOC MUFFIN

Chopped chocolate muffin??

Sebenarnye muffin biase je juz tukar name so ade kelainan sket..hehe.. Untuk buat muffin ni, aku gune coklat compound yang di chop instead of chocolate chip sebab aku nak habiskan stok coklat compound..tp tak habis2 gak..adoi..

Resepi untuk muffin ni aku amek dari blog Pn Hanieliza.. Banyak gak resepi best2 kat blog ni.. Tapi buat mase ni settlekan muffin dulu..

Resepi die agak mudah sebab juz campur2 je bahan2..n terhasil la adunan camni..

Yang tak puas hatinye, die cam berketul2 sket..letih aku duk nak pecahkan ketulan2 tu..huhu.. Kat mane la silapnye ni..aku takut affect tesktur muffin je sebab ketulan2 ni sebenarnye gula n tepung.. Last2 tawakkal je sebab mase dah banyak habis duk picit2 ketulan 2..

Untuk rase coklat yang maksimum n dengan niat nak habiskan stok coklat, campurkan coklat yang dipotong kecil2 n gaulkan dalam adunan tu..

Lepas tu isi dalam acuan muffin yang keras so takyah beli acuan muffin yang loyang.. Pastu tabur lagi chopped chocolate on top of the muffin..

Bakar dalam microwave yang dh dipreheat (mak aku selalu pesan jangan lupe part ni) selama lebih kurang 25 - 30 minit.. Maka siaplah muffin yang digembar-gemburkan tu..

Oww..3 sekawan yang sedia dimakan.. Dari kiri: Si Hitam, Si Putih n Si..Si Susu..

Dengan berbekalkan tepung 3 cawan, aku dapat menghasilkn 25 muffin.. Aku gune 3 jenis coklat iaitu coklat hitam, susu n putih.. So nampak cam variety sket.. Ni aku baru pekena 2 ketul dah muak dah..huhu.. Rase die boleh la tahan tapi yang best sebab ade coklat2 cair dalam muffin tu.. Bagi aku kalo lebih moist lagi, perfect!!

2 wrote back:

akak said...

sedapnye muffin!nak sikittt... ^_^

huda said...

bole2..meh la singgah rumah saye..hehe..